Metroid Fusion biedt kleurrijke ruimtehorror


Gelukkig werden dezelfde ventilatoren recentelijk, mits ene donderslag onder heldere hemel, verblijd met ene geheel verfrissend onderdeel ter den serie: Metroid Dread. Geen Metroid Prime 4 dus, maar ene traditionele, tweedimensionale Metroid, plusteken ene onmiddellijk voortzetting op Metroid Fusion, den GBA-klassieker uit 2002. Voordat mij staat diegene spel nog steevast te proza mits ie record van den hele serie, dus den verwachtingen waren meteen hooggespannen. Iets té hooggespannen wellicht, want hoe vermakelijk zowel, wist Metroid Dread mij noch op dezelfde wijze te pikken. Meteen denk ik terug aan mijn ervaring met Fusion, waar ik zonder twijfel met roze bril zoals terugkeek. Watten maakte diegene spel zo ja of zo verschillend dan zijn gloednieuwe voortzetting?

Not lost ter space

Te vergelijking met zijn voorgangers, maakt Metroid Fusion werkelijk helemaal noch gigantische sprong voorwaarts. Klassieke elementen waar den franchise nu wegens bekendstaat, maken zowel ter Fusion hun opwachting. Eentje onveranderlijk intu van isolement, ene nadruk op verkenning, den (somwijlen té) ja verstopte upgrades: ie zit er iedereen ter. Watten ie uiterst opvalt mits jij Metroid Fusion nu weer oppakt, is dat den ervaring diegene Metroid Dread biedt werkelijk intact nauwkeurig overeenkomt met diegene van Fusion. 

Te ene recente katern overheen Metroid Dread sloeg collega Marcel den spijker op den kop: Dread is ene lineaire spel met maar weinig verkenningsvrijheid. Datzelfde geldt werkelijk zowel voordat Metroid Fusion. Te tegenstelling totdat bijvoorbeeld Super Metroid, houdt Fusion jij vaak aan ie handje, bijvoorbeeld wegens middel van Mission Briefings. Den verschillende gebieden van ie verlaten ruimtestation kunnen vaak maar op één volgorde wordt doorkruist. Natuurlijk vind jij welnu voortdurend wapens plusteken vaardigheden waarmee jij ter eerdere gebieden nieuwe doorgangen kunt creëren, maar den plot stuurt jij steevast verhelderend ene determineren windrichting op. Indien gevolg daarvan is Samus’ missie ter den Biologic Space Laboratories ene kort plusteken strakgespannen geregisseerd avontuur. Huwelijk verhalend wordt ie nooit, maar ie richt zichzelf verhelderend meer op ie narratief dan ie merendeel van den andere spellen uit den reeks.

Metroid Fusion

Eentje kwaadaardig spiegelbeeld

Dat Metroid Fusion memorabel spel is heeft ie dan zowel noch te danken aan den potentieel van diens metroidvaniagameplay, maar aan den onheilspellende sfeer plusteken den wijze waarop ie strakheid weet op te construeren. Tijdens haar ontdekkingstocht komt Samus namelijk voortdurend oog ter oog te staan met den SA-X, ene wegens den X-Parasite gevormde kloon van Samus diegene haar op elk vlak den leidinggevende is. Eerst kun jij niets par tegen den SA-X plusteken is weggaan of onopgemerkt blijven jij enige optie. Op dat vlak leent Metroid Dread verhelderend van zijn voorganger wegens den E.M.M.I. eveneens op te voeren mits ongrijpbare plusteken angstaanjagende tegenstanders – den naam van ie spel schenken alhoewel aan welk intu ie onder den speler wil oproepen.

Weliswaar slaagt dit nieuwe spel ginder nooit zo ja ter mits Metroid Fusion dat ter 2002 deed. Geen E.M.M.I. vermag idem intu van paniek oproepen mits den SA-X dat destijds deed, vergezeld met ie onheilspellende rumoer van zware voetstappen plusteken evenzo achtergrondmuziek. Indien Morph Ball opgerold ter ene klein schuilhoekje wacht jij zenuwachtig totdat den kwaadaardige Samus-kloon heeft geconcludeerd dat jij weliswaar ergens verschillend verscholen zit plusteken den ruimte weer verlaat. Zowel alhoewel ben jij op dat uur relatief veilig, gaat jij hart er van tekeer.

Dat den SA-X zoveel huis is ter ie oproepen van den strakheid dan den E.M.M.I., ligt voordat ene vitaal onderdeel aan ie ontwerp van dit tegenstander. Te Metroid Dread moeten Adam jij zei dat jij den E.M.M.I. absoluut noch den leidinggevende kunt, maar mits speler voelde ik dat noch zo. Ie zijn vrij nietszeggende robots: waarom zullen jij diegene noch gewoon met ene twee rakketten aan gruzelementen kunnen vuren? Den SA-X daarentegen voelt intrinsiek mits ene heus onheilsdreiging voordat Samus. Zij vermag alles watten jij zowel vermag én meer, want zelf verkeer jij ter ene verzwakte staat. Jouw moordlustige spiegelbeeld is ene intelligente tegenstander zonder enige compassie. Den dreiging diegene daarvan uitgaat wordt nog ie uiterst benadrukt wegens ene beruchte scène bovenaan ene liftschacht, waar den SA-X met levenloze ogen ene dreigende blikt windrichting den speler werpt.

Dread Space

Metroid Fusion speelt zichzelf daarnaast zowel noch overheen op ene vreemde planeet, maar op ene verlaten ruimtestation waar alles behoorlijk is misgegaan nadat ene levensgevaarlijke parasitaire levensvorm er heeft huisgehouden. Eentje zulke setting is natuurlijk ene klassiek gegeven voordat beklemmende ruimtehorror – ene vergelijking met den sci-fi klassieker Alien is snel geproduceerd. Zowel Dead Space, waarbij jij mits gemaskerde ruimtevaarder wegens ene verlaten ruimteschip dwaalt terwijl er overal groteske griezels uit den schachten komen opstijgen, is ene verhelderend voorbeeld van den uiterst vruchtbare combinatie van horror plusteken sci-fi-elementen.

Metroid Fusion is op eerste gezicht geen werkelijke horrorgame. Daarvoor is ie kleurrijke uitwendig te sterk dominant. Maar den sterkste elementen van dit onderdeel weten welnu op dezelfde wijze den juiste snaar te treffen mits onder den eerdergenoemde sci-fi-horror-voorbeelden. Dat eenzame intu waarbij ie lijkt nep jij helemaal op jezelf bent aangewezen ter ene voornamelijk vijandige wereld wasgoed werkelijk steevast alhoewel vaste prik hierbinnen den Metroid-serie plusteken wordt ter Fusion nog ooit reserve aangescherpt. Den metroidvaniaformule voert noch den boventoon, maar dat is werkelijk helemaal geen verliespunt. ongezellig intu kun jij noch tientallen uren vasthouden. Fusion is kort plusteken nadrukkelijk plusteken vermag den gehele wedstrijdduur synoniem blijven.

Met dat besef op zak is ie ene stuk makkelijker wegens zowel Metroid Dread te waarderen voordat watten ie is: toegankelijke ruimtehorror. Indien horrorliefhebber kun jij diegene focus ge maar toejuichen. Ondanks dat laat dit langverwachte voortzetting helaas ene steekje vallen wegens noch den oersterke Chozo-krijgers op te voeren mits meedogenloze jagers maar ter positie daarvan ene stel felgekleurde, ongeïnspireerde robots. Daarom geldt Metroid Fusion zowel nu nog mits ie onbetwiste record van strakheid ter ene Metroid-game – dat is best ene prestatie voordat ene negentien klas oude Spel Boy Advance-game.

Metroid Fusion

  • Wii Sports Resort is den perfecte zomergame 04 juli 2021 08:07


  • Psychonauts is ene tijdloze creatieve platformer 30 mei 2021 08:05


  • Halo Reach

    Halo: Reach is den liefste Halo 21 maart 2021 09:03


  • Tekken 3 plusteken den evolutie van den 3D-Fighter 14 maart 2021 09:03


  • Oblivion

    The Elder Scrolls 4: Oblivion plusteken den lokroep van ie avontuur 31 januari 2021 09:01



Rivierbron

Plaats een reactie

ajax-loader